Nikon D90 + AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 39 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D90 + AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

Jeroen 2 30-09-2013
Ik ben inmiddels ca 5 jaar in het bezit van een D90 die samen met mij al ongeveer de halve wereld heeft gezien, ik was op zoek naar een andere camera dus ik op zoek op kieskeurig voor de beste waardering, en tot mijn verbazing zie ik daar de D90 weer in de top 5 op nr 1, dus wat nu??Er zijn wel minpunten:redelijk vaak een foutmelding icm de 16-85 mm, met de 55-300 mm een stuk beter, aan te bevelen is de batterijgreep, heb inmiddels ook de baterijen moeten vervangen, verder een goede camera met zeker mooie kleuren

peter van rijswijk 07-07-2016

jeroen
ik ben wel laat maar sins kort heb ik ook een nikon d90 gekocht ik had een canon 700d en had er geen schik mee dus vandaar de nikon gekozen
ik heb nog wel een lens van nikon de 18-70 heb wel hele mooie plaatjes er mee geschoten alleen het menu vind ik erg lastig en een beetje moeilijk met vriendelijke groet peter van rijswijk

snelheidsduivel 15-09-2013

zeer gebruiksvriendelijk (batterij gaat ook erg lang mee). Het objectief van 18-105 is zeker aan te raden, ze foto`s van zowel dichtbij als ver weg zijn haar scherp. Doordat het een objectief is voor zowel voor dicht als veraf hoef je niet vaak te wisselen. De body is erg makkelijk in gebruik, de knoppen zit op de juiste plekken, ook voor mensen met wat kleine handen. Aan te raden is om een uv-filter erop te zetten, dit helpt om de het glas van je objectief te beschermen tegen krassen of andere dingen. Hierdoor word je foto ook helder (ook verstandig is om altijd je lenskap erop te zetten, dit scheelt extra ligt op je foto).

jadbruyn 22-06-2013
Een top-camera. Een camera met full-frame zou wat mij betreft alleen deze camera kunnen overtreffen. We hebben (met nu 2 kids) meer dan 9999 foto's gemaakt. We zijn aan de tweede serie begonnen. De foto's: GROTE klasse. De flitser is alleen onder de maat. Leuk voor nood. Daarvoor hebben wij een SB-910 gekocht. Samen een top-stel.
Ook samen met een 200- 300zoom is dit een bijna profi-body.
Voor de eur 600,- zeker zn geld waard!

basies 30-01-2013
Het is een prachtige camera met een erg hoge resolutie. Zat eerst te twijfelen tussen dit en de nikon d3100, maar ben uiteindelijk toch voor de d90 gegaan. Het is echt een aanraadbaar spiegelreflex voor beginners en hobby fotograven.

Anoniem 13-08-2012
Inmiddels fotografeer ik al meer dan drie maanden met deze camera en hij bevalt erg goed ik ben de Nikons FA en F3 en FM2 titanium gewend. Deze blonken uit in eenvoud. Gewoon een naald van de belichtingsmeter watt je op een cirkeltje moest instellen. Bij een licht onderwerp belichte je één stop over en bij een donker onderwerp belichte je één stop onder. ik heb het hier over de analoge fotografie. De digitale camera's zijn. zo ingewikkeld geworden. Je hebt honderden mogelijkheden om iets verkeerd te doen. Vaak staat een instelling verkeerd en dan mis je een goede opname. Ook krijgen de huidige camera's steeds vreemdere vormen, (vormeloze klonten). Ze houden daardoor niet prettig vast. ik zag veel liever dat ze het model van de Nikon FA of de FM2 titanium hadden. Dit model houd veel prettiger vast. En de kleine compactcamera's zijn juist te klein die mogen wel wat groter zijn. Voor de rest een goed toestel die mooie foto'maakt

Anoniem 25-04-2012
Voor de Nikon D90 kies je bewust. Dat is op de eerste plaats voor de kwaliteit en lange levensduur. En op de tweede plaats voor de prijs die rond de 850 euro voor de camera inclusief een 18-105 objectief als kit bij Kamera Express wordt aangeboden. Als je geen beroepsfotograaf bent en geen amateurfotograaf meer bent dan is dit de aangewezen camera om prachtige foto in JPEG-JPG of RAW te schieten.(Met een 8 of 16 gigabite geheugenkaartje). Persoonlijk heb ik gekozen voor een niet scharnierbaar display, (dan kan het ook niet kapot gaan). En een camera die niet teveel knoppen en knopjes en mogelijkheden heeft, zoals de D7000 of de D300 die ook aanmerkelijk duurder zijn. Tevens heb ik voor de samengestelde kitverpaking gekozen omdat mijn fotowerk zich meestal afspeelt in het 18-105 bereik van het objectief. Minder lenzen verwisselen betekent minder stof in de camera en die Vlaamse Gaai op honderd meter afstand in een boom hoef ik ook niet te fotograferen. Net zo min als een voetbalwedstrijd want daar hou ik niet van. Maar voor mij zitten er mogelijkheden genoeg op deze voortreffelijke camera die wondermooie beelden op mijn computer zet. Een aanrader.

Michiel_11 15-09-2011
Een super camera, waarmee ik nog altijd super blij ben. Het is mijn eerste spiegelreflex, dus het was in het begin wel even wennen. Je kan alles zelf instellen, maar moet daarvoor je wel even verdiepen in de camera/fotografie.
Ik heb na twijfelen tussen Nikon en Canon voor deze camera gekozen op aanraden van een vriend/fotograaf. De sensor is groter dan de meeste vergelijkbare camera's, waardoor ondanks dat deze camera misschien iets minder pixels heeft, een beter kwaliteit behaald.
De 18-105mm lens is voor de meeste situaties voldoende voor mijn huidige gebruik.
Tijdens mijn afgelopen vakantie merkte ik duidelijk dat deze camera een hogere kwaliteit behaald dan de basis modelen spiegelreflex.
Een absolute aanrader!

ArjanS123 04-07-2011
Heerlijke camera, ik kwam van een D40 af. Dit is echt wel een behoorlijke vooruitgang. Alle instellingen zijn handig te verrichten, (M stand). Alles zit op een logische plek, ligt super in de hand en maakt goede foto's. Voor wie de instapper is ontgroeid, is dit een absolute aanrader.

Roan 53 26-04-2011

Prachtige camera. Voelt lekker degelijk aan. werkt supersnel. Wat een mogelijkheden en wat een scherpe lens. Ligt prettig in de hand. Ook de standaard flitser is erg krachtig.
Heb er een 70-300 lens van nikon bij super scherpe beelden ook op 300mm heb de scherpte in het menu op +9 gezet. Een aanrader.

Lucvh2 18-09-2014

Hallo Roan,

Vraagje: ik als leek en nu ook een D90 sinds onlangs in bezit...Hoe doe je dat die scherpte op +9 zetten?

Alvast dank voor uw antwoord!

Grt - Luc

Bart wa 24-04-2011
Een lens met Vibration Reduction isnodig, maar dan maak je ook meteen mooie foto's. Mijn zoon van 13 is er ook helemal verlifd op geworden nadat hij de sterrennacht heeft gefotografeerd (met statief; lange sluitertijd, zelfontspanner).
Waar voor je geld.

peter1950 14-02-2011
Week in bezit nu, ruim 300 foto's gemaakt in diverse
instellingen zowel binnen als buiten!
Toestel werkt snel, prachtige foto's, ben zeer tevreden.
Wel weer even wennen, een dslr na diverse compactcameras.
Enige nadelen zijn wel de grote en het gewicht, en het
omklapbare scherm op mijn vorige toestel mis ik (nog) wel.
Ook de 20x optische zoom van mijn vorige toestel zie ik tot nu toe als een gemis.
Dus maar weer sparen voor een 70-300mm!

Limpio 02-11-2010

D90 inmiddels 2 maanden in gebruik. Aangeschaft met 18-105 en 70-300 zoomobjectieven. Mijn verwachtingen van deze camera zijn meer dan overtroffen. Voor het gebruiksgemak kan wat mij betreft zelf een "11" gegeven worden. Bedieningsknoppen intuïtief geplaatst. Zeker gezien het feit dat er nieuwe maar veel duurdere modellen uitkomen is deze camera kwa prijs/kwaliteit een geweldige keus.

fvdveen 02-07-2010

Prima camera. Uitstekende mogelijkheden. Ook onder complexe omstandigheden prima belichting. Leer goed alle mogelijkheden kennen om goede resultaten te krijgen: er is zeer veel mogelijk, inclusief kleurbalans en scherpte.

De batterijgrip is een welkome uitbreiding: dubbele akku gaat zeer lang mee, en biedt stabiliteit en vertikaal fotograferen zeer makkelijk.

dito 18-05-2010
Ik ben helemaal niet tevreden over mijn aankoop van deze camera.
Toen ik de camera na aankoop wou testen bleek hij geen foto's te kunnen maken. bovendien werkte de live view functie niet.
Ik heb de camera teruggebracht naar de winkel. Een 3tal weken later kon ik de herstelde camera ophalen. Ondertussen zijn we een aantal weken verder en ben ik de camera aan het testen en daar wringt het schoentje, de kwaliteit van de foto's trekt op niets. Elke foto is overbelicht en helemaal niet scherp. De macrofunctie geeft wazige foto's. Zodoende kan ik tijdens mijn foto-wandelingen niet vertrouwen op deze camera en moet ik noodgedwongen mijn 2 vorige kleine digitale toestellen meenemen. Benieuwd hoe de verkoper in de winkel zal reageren als ik mijn klachten aan hem voorleg, denkelijk zal hij zeggen "het ligt aan de fotograaf".

naam5111 16-09-2012

Ik ben ook niet ech tevreden over deze camera.
De kleuren van de foto's stemmen niet overeen met de werkelijkheid.
Wit is op de foto niet wit maar grijs.
Ook zwart is op de foto donker grijs en niet zwart.
De overige kleuren zijn flets zelfs bij oopnames in volle zon.

FrankH 17-09-2012

Ik deel jullie (dito & naam5111) ervaringen deels.

Wil je een D-SLR camera die, net als een compact camera, kant en klare JPG's oplevert, dan moet je geen Canon of Nikon D-SLR camera nemen. In dat geval ben je met Sony het beste af; je kunt in RAW fotograferen, maar het moet niet, de JPG's zijn meteen bruikbaar.

Echter, wat jullie beschrijven heeft niks te maken met de kleine dingetjes (belichting klein beetje ophalen, kleur klein beetje bijstellen) die je moet doen voordat je een foto bv naar de Hema / Albelli / ... kunt sturen om af te drukken. De Nikon D90 is niet meer de nieuwste, maar nog wel steeds een goede camera.

De D90 is echter gepositioneerd als een semi-pro camera. Je kunt er veel op instellen, en je kunt dus ook heel veel verkeerd instellen. Voor compact-fotografen is dit niet de beste introductie in de D-SLR wereld; dan ben je beter af met een D5100 of D3100, als je bij Nikon wil blijven, of een Sony A33/A35/A37 of een Canon 1100D.

mario verpoest 19-07-2016

Niet tevreden zijn van de Nikon d90 dan denk ik dat je geen ervaring hen met een spiegel reflex is een top camera maakt ook zeer scherpe foto s en is ook zeer snel

ChielB 01-04-2010

Na heel wat compactcamera's te hebben gehad nu eindelijk eens de stap gemaakt richting een DSLR. Heb lang getwijfeld tussen de Canon EOS 500D en Nikon D90 en veel (ja héél veel) reviews en tests gelezen (dank oa voor de Kieskeurig reviews en opmerkingen), voordat ik uiteindelijk voor deze Nikon D90 koos. Ik was daarnaast in gelukkige omstandigheid om enige tijd met beide toestellen te mogen fotograferen en daardoor kon ik resultaten heel goed naast elkaar leggen. Wel is het zo dat ik voor de Canon de kitlens 18-55mm IS erop had en voor de Nikon de kitlens 18-105 VR. Qua vergelijk heb ik bij de Nikon lens het zelfde bereik gebruikt (dwz 18-55mm) om zo een goede test te kunnen uitvoeren. Bij het voelen vd camera's valt direct op dat je met de Nikon veel meer degelijkheid in handen hebt, het materiaal vd Canon is nml erg plastic-achtig en daardoor lijkt het minder sterk. Qua fotokwaliteit zijn beide toestellen zondermeer super, maar ik moet wel zeggen dat de foto's van de Nikon meer waarheidsgetrouw zijn dan die van de Canon. De Canon foto's vond ik overal nml iets te aangedikt qua kleuren (dit is wel een smaakkwestie). Trouwens bij de Nikon kan je dit allemaal nr eigen wens instellen, dus wil je meer fellere kleuren, dan kan dat!! Ik weet eigenlijk niet of dit bij de Canon ook kan worden aangepast naar eigen wens, ik kon het althans niet vinden op het toestel. Belangrijker vind ik het om te vermelden dat de Nikon echt ragscherpe foto's afleverd. Dit laatste punt is voor mij het allerbelangrijkst, want daar koop je zo'n toestel voor. Binnenfoto's (zonder flits en met weinig omgevingslicht) zijn van de Nikon beter dan van de Canon. Ondertussen al heel wat foto's gemaakt en ben echt enorm enthousiast over de D90, ik had nooit verwacht dat ik zo'n plezier zou hebben in het maken van foto's, de kwaliteit is echt fantastisch vd foto's en ik krijg daar vanuit omgeving ook zéér positieve reacties op. Wil nu ook fotocursus gaan starten en heb al aantal boeken aangeschaft om vaardigheden te vergroten. Als je nog twijfelt omtrent aanschaf eerste DSLR (net zoals ik destijds), twijfel niet langer en ga voor deze D90 (scheelt je heel wat uurtjes uitzoekwerk ;))!! Nog een laatste tip: als je body koopt pak dan deze kitlens 18-105mm VR erbij, dit is een heerlijke telezoom met perfect bereik, waar je mijns inziens lang mee vooruit kunt.

JoSony 26-03-2010
Een paar dagen deze camera in bezit, en mag wel zeggen wat een topper!! Ik heb een tijd lang een Sony A300 gehad, maar vergeleken met deze camera is de Sony een stuk minder,maar dan moet je wel de camera gebruiken waar die voor bedoeld is. Dus niet de autostand maar de A,S of m stand. Menu is simpel een aanpassingen om programma's naar je eigen hand te zetten is heel eenvoudig.

De camera heeft een lekkere grip en de 18-105 lens is een kleurvaste en enorm goede kitlens.Bij de juiste instellingen en door veel met de iso te werken, heb je de flitser niet nodig. Heb een aantal test opnames gemaakt van 200 tot 800 iso en geen ruis te bekennen.

Kortom, met deze camera ben je een stap vooruit op instap spiegelreflex camera's en zeker heel veel waar voor je geld. Tip koop er ook de 70-300vr lens bij, en je hebt een top set.

Serris 27-02-2010

Wij zijn zeer tevreden over de Nikon D90. We hebben er al veel mooie foto's meegemaakt. Met een goede instelling van de witbalans hebben we zeer mooie opnamen van de sneeuwlandschappen gemaakt. Zeer natuurgetrouw. De Nikon D90 is ook erg bedienings vriendelijk. Voor ons een goede keus geweest.

clemens1955 23-01-2010

Prachtige camera. Voelt lekker degelijk aan. werkt supersnel. Wat een mogelijkheden en wat een scherpe lens. Ligt prettig in de hand. Groot voordeel: Bij interactieve momenten is de foto supersnel gemaakt. Het apparaat heeft de foto zo gemaakt. Ook de standaard flitser is erg krachtig.
Landachappen zijn erg gedetailleerd en als weerfotomaker ben ik helemaal blij met deze camera. Een aanrader.

RacingPics 22-01-2010

Geweldige camera !
De bediening is perfect! Aangezien ik de camera met name voor sportfotografie gebruik is het van belang dat de meest belangrijke knoppen zoals ISO waarde / sluitertijd / diafragma enz enz binnen enkele seconden gewijzigd kunnen worden.. Het 2e display`tje is overzichtelijk en kan apart verlicht worden, wat s`avonds nog wel eens prettig is. De 18 - 105 lens die meegeleverd word is van een prima kwaliteit en voor binnen en buiten perfect te gebruiken. De film functie is een leuke bijkomstigheid.. Ik gebruik het zelden, maar toch grappig dat het erop zit. Nikon heeft een zeer goede camera op de markt gebracht voor een goede prijs.

Ik vind het een echte aanrader.

pegaos4all 03-01-2010

heb gisteren eindelijk! de Nikon D90 + 18-105mm VR + Sandisk 8Gb 30MB/s Extreme III

ben zeer tevreden over de camera na lang wikken en wegen voor de D90 gekozen, valt mij op dat je vaak bij een fotozaak verkeerd voorgelicht wordt over welke camera je het beste kan nemen als je er om vraagd ( heb het meegemaakt in mijn eigen woonplaats en ook in andere plaatsen.)

beste is dus zelf goed op onderzoek gaan en ook dit soort site's in de gaten houden wat betreft over de ervaringen van wat anderen er van vinden.

en het beste is als je een camera wilt kopen er de tijd voor nemen.

Boy Wouda 26-12-2009

Ik heb de camera na lang wikken en wegen gekocht.
Ik wilde eerst de Canon D50 kopen maar ben toch voor de D90 gegaan.

D90 voelt degelijker aan en is voor de beginnende spiegelreflex fotograaf perfect.

Foto's zowel binnen als buiten van goede kwaliteit.

Nu ben ik wel altijd compacte kwaliteit gewend. (Canon Powershot S5 IS)maar het verschil verbluffend mooi.

Later meer info.

koperinQatar 22-12-2009
Ik heb de camera nu 6 maanden in bezit, hij bevalt uitstekend. Makkelijk in gebruik, prima levensduur van de batterij en uitstekende kwaliteit foto's. Enige nadeel is dat tijdens film opnames de autofocus niet werkt.

Helaas was mijn ervaring bij 'de winkel.nl' uitermate slecht en ik adviseer dan ook om niet bij deze firma te kopen. Hun after sales service is volledig afwezig !

riho 28-11-2009
Ben sinds eind augustus in het bezit van de D90 en heb al heel wat foto's gemaakt. Ben om alles beter onder controle te krijgen zelfs les digitale fotografie gaan volgen (niet photoshop dus, puur fotograferen met een digitale camera). Daardoor gebruik ik haast alle toeters en bellen van de camera.

Ik ben er zeer tevreden over, iedere optie die snel bereikbaar moet zijn is dat ook (ergonomie is gewoon schitterend), de ruis is quasi verwaarloosbaar tot iso2000 wat gewoon schitterend is. De camera voelt stevig aan en de belangrijke info (iso-waarden, sluitertijd, diafragma ...) is in de zoeker te zien en op het lcd-schermpje bovenaan wat ervoor zorgt dat je het grote display weinig moet gebruiken wat daardoor je accu spaart. Ik neem meer van 500 foto's met één accu. Ook op dit gebied een topper.

Ik neem mijn foto's allemaal in de manual stand om alles onder controle te houden en kon daardoor mijn fotokwaliteit serieus opdrijven (komt 80% door de lessen die ik volg en 20% door het schitterende toestel). Mijn vrouw, die geen les volgt, neemt ook goede foto's via de automatische stand, maar zou met een lichter model even mooie foto's nemen.

Enige vorm van kritiek die ik op de camera heb is de live view. Die werkt niet naar behoren en vertraagt het scherpstellen enorm. In de fotoles blijkt dat alle merken hetzelfde probleem hebben. Zie het zo: live view is een verkoopsargument om de overstap van een compactje naar een digitale reflex te vereenvoudigen maar wordt door menen die veel fotograferen quasi niet gebruikt.

De kitlens 18-105mm is een prima instap: genoeg breedhoek (18mm) om nuttig te zijn, zoom genoeg (105mm) om kwalitatieve foto's te nemen zonder te veel gevaar op bewegingsonscherpte. Je komt er al een heel eind mee en prijs/kwaliteit verhouding zijn schitterend. Wie met een compactje werkt en die wil overschakelen moet voor de stap te zetten ook eens stilstaan bij de prijs van de lenzen. De lens betekent meer dan 80% van de kwaliteit van je foto!

cochios 12-09-2009
Na lang wikken en weken en het lezen van zowat alle reviews en het bekijken van alle video reviews over de canon D50 en de 500d en over de Nikon D5000 en de D90 heb ik 3 weken geleden de D90 gekocht.Alles bij elkaar genomen heeft het twee maanden geduurd voordat ik mijn keuze had gemaakt. Maar ik ben uiterst tevreden met mijn D90 met 18-105VR lens.Het prijs verschil van slechts 80 euro tov de canon 500d heeft mijdit doen besluiten.maar de D90 is wel een Semi Pro camera tov de canon 500d die een instap DSLR is. Het eerste wat opvalt zijn de totaal andere foto die zo'n DSLR maakt tov een digitale camera.Doordat je nu foto's maakt die scherpte diepte hebben lijken de foto's levensecht.Een enkel minpuntje bij zo'n camera is toch dat je wel de hanleiding minstens een keer gelezen moet hebben. Wat ook helpt zijn de tutorials op internet lezen.Een echte aanrader voor elke bezitter van een D90 is de site www.kenrockwell.com/nikon/d90.Het is wel in het engels!!

bartstan 04-09-2009

Sinds mei 2009 deze camera aangeschaft, het is in een woord een klasse toestel, veel instel mogelijkheden, eerst gefotografeerd met een 18-105vr lens, daarna een 18-200vr lens gekocht, kwalitief toch een wat betere lens, de foto's zijn zeer scherp, ook met de eerste lens was ik tevreden over de kwaliteit van de foto's, de ingebouwde flitser voldoet maar het is toch aan te bevelen een externe flitser te nemen, ikzelf heb een sb600 genomen en die werkt perfect met de d90, overzichtelijk menu, het display is zeer helder en kleurecht,foto's met de externe flitser zijn echt mooi niet overbelicht precies zoals het hoort, normaal had ik regelmatig last van rode ogen foto's maar dat is verleden tijd met de sb600, het toestel is verder zeer aan te raden met een 18-105vr of als je toch een stapje hoger wilt met een 18-200vr lens, de body voelt erg degelijk aan, de knoppen zitten allemaal overzichtelijk op de body en makkelijk te bedienen. Bart